Thursday 15 March 2012

Satu hari lepas masuk wad bersalin.


Untuk anak yang ibu akan bagi susu,

Kamu hanya akan kenal apa itu Streamix bila kamu umur 17 tahun. Lepas paper last SPM (kalau SPM wujud lagi), kamu akan dapat guna internet untuk kali pertama. Ya, kamu mungkin akan pergi merantau ke Cafe Cyber ikut kawan kamu. Tapi, yang ibu tahu, ibu dah buat segala perkara yang ibu boleh untuk pastikan kau tak tahu apa itu Facebook-Twitter-Blogspot-dan-segala-macam-xxx-video.

Umur 17 tahun juga akan jadi tahun kamu akan dapat telefon bimbit pertama kamu. Malaysia ni hebat. Telefon awam merata-rata dan kamu tak perlu beratur pun untuk guna. Jadi, tak perlu bimbang. Ibu akan bagi kamu syiling yang cukup untuk kamu.

Kamu, ibu akan ajar untuk jadi humble. Orang hidung tinggi ni tak akan kemana sangat. Mereka hidup pun tak nampak jalan. Nampak lobang hidung mereka saja. Kamu, ibu harap biar jadi rendah diri tapi tinggi jati diri. Biar kamu tak pakai minyak wangi Hugo Boss pun, ibu harap kamu boleh jadi konfiden dengan hanya minyak atar abah kamu.

Jangan jadi lembik. Kamu ada tulang, Jadi keras. Jadi gagah. Ibu tak gagah sangat dulu. Tapi zaman kamu ni, ibu tak tahu apa yang akan berlaku. Jadi, baik ibu ambil precaution bina kamu jadi makhluk keras kat luar lembut kat dalam.

Jangan tamak haloba. Duit banyak memang selesa tapi tak jamin kamu bahagia. Jangan pilih duit OT bila ibu suruh kamu balik kampung bila sepupu kamu nak kahwin kat Masjid Kristal.

Sayang sesama adik-beradik. Gaduh-gaduh manja tak apa. Jadi lagi erat. Tapi jangan sampai air terpotong. Yang sulung, kamu akan jadi ketua bila ibu dan abah dah tak ada. Jadi ketua tak semestinya perlu sentiasa tunjuk kuasa. Jadi ketua yang buat adik-adik kamu selesa berada di bawah kamu. Buka telinga dengar apa yang adik-adik kamu mahu kata.

Jangan cakap ibu bias bila ibu tak beli selipar BATA untuk kamu. Ada sebab kenapa ibu tak beli. Sebabnya, nanti ibu fikir bila waktu itu tiba.

Jangan tinggal solat sebab solat akan bantu kamu jadi anak soleh solehah. Jangan bohong kamu dah solat dengan basahkan rambut kamu. Jangan tipu kamu dah solat dengan kunci pintu bilik. Solatlah. Dan jangan marah abah kalau dia rotan kmau bila kamu tak solat. Kami buat begitu sebab kami sayang kamu.

Ibu akan peluk cium kamu walau kamu jejaka umur 23 tahun ada misai. Jangan tolak ibu sebab gadis yang kamu suka ada berdekatan. Mereka tak pernah tukar lampin kamu. Ibu yang hari-hari tahan busuk kentut kamu. Jadi, sila sayang ibu lebih.

Ibu akan sayang kamu walau apa pun yang berlaku. Sebab Ma ibu (nenek kamu) pun layang ibu begitu. Walau banyak mana kamu buat salah dengan ibu, tangan ibu akan sentiasa luas terdepa untuk kamu kembali. Jangan pernah rasa seorang diri sebab ibu akan sentiasa ada. Kamu akan sentiasa jadi insan istimewa pada mata ibu. Percaya diri kamu sebab ibu yakin anak-anak ibu akan jadi hebat.

p/s: Jangan marah ibu kalau nama kamu Rahman aje bukan Danish. Rahman maksud dia hebat.

No comments: