Thursday 26 January 2012

Pinjam tak berbunga.


Zawiah pelajar universiti. Ada perpustakaan besar di sana. Satu hari, Zawiah harus siapkan kerja sekolah. Ya, budak universiti juga ada kerja sekolah. Kami juga ada pengawas. Cuma, pengawas kami kebanyakkannya bermisai dan pakai baju macam polis. Sambung cerita. Lalu, lambat-lambat Zawiah melangkah ke perpustakaan. Sampai di sana, selepas beberapa proses yang Zawiah malas nak cerita, akhirnya Zawiah dapat pinjam dua buah buku untuk tempoh dua minggu.

Dari perpustakaan, Zawiah singgah kedai makan. Isi perut sampai butang mahu tercabut. Balik rumah sewa, Zawiah terlampau kenyang lalu Zawiah bersenang-lenang. Lalu, Zawiah terlupa pasal kerja sekolah. zawiah tahu ada perkara yang perlu dia buat tapi Zawiah leka dengan bermacam perkara. Perlu habiskan stok movie yang berlambak dalam simpanan. Perlu luang masa bersosial dengan rakan sebaya. Perlu buat pelbagai perkara senang cerita.

Sampailah satu masa. Tempoh dua minggu yang diberi tamat. Buku wajib dipulangkan. Walau kerja sekolah belum siap. Bergegaslah Zawiah ke perpustakaan pulangkan buku. Harap mahu panjangkan tempoh pinjaman. Harap selepas ini tak akan leka lagi. Harap dapat siapkan kerja sekolah.

***

Ambil contoh cerita di atas, hidup ini pinjaman. Tempoh pinjaman berbeza atas setiap individu walau kamu sama-sama lahir tahun kuda. Kamu dan orang sebelah kamu mungkin berbeza dua jam tempoh diberi. Mungkin beza sepuluh tahun. Tapi, kita sama-sama tahu kerja sekolah kita. Berbakti pada tuan yang satu sesuai dengan status seorang hamba. Berbakti pada dunia, bersiap untuk selepas kiamat.

Jangan jadi procrastinator. Kerja sekolah buat segera. Takut kita tersedar hanya bila tempoh pinjaman sudah tamat.


p/s: Rasa bahagia buat kerja sekolah di perpustakaan pada hari terik sebab perpustakaan ada pendingin hawa.

No comments: